24 آوریل 2024- بر اساس یک مطالعه ی جدید، بیماران مبتلا به دیابت که تحت عمل آرتروپلاستی کامل مچ پا(TAA) قرار می‌گیرند، در مقایسه با بیماران غیردیابتی، به طور قابل‌توجهی با خطر بالاتر عفونت‌های بعد از عمل مواجه هستند. نتایج این مطالعه در مجله Foot Ankle International منتشر شد.

این تحقیق که از داده‌های بیش از 8000 بیمار استفاده کرد، چالش‌های فزاینده‌ای را که بیماران دیابتی ممکن است پس از جراحی تعویض مچ پا با آن‌ها مواجه شوند، به تصویر کشید. عفونت‌های بعد از عمل، شل شدن آسپتیک و سایر عوارض پزشکی بعد از عمل، چالش‌های مهمی را پس از آرتروپلاستی کامل مچ پا(TAA) ایجاد می‌کنند. آرتروپلاستی کامل مچ پا، برای تسکین درد و بازیابی عملکرد در بیماران مبتلا به آرتریت مچ پا انجام می شود. در حالی که این روش به طور کلی موثر است، اما با خطراتی مانند عفونت و شل شدن مفصل مصنوعی در طول زمان همراه است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که دیابت می‌تواند احتمال عوارض جراحی را افزایش دهد، اما میزان تأثیر آن بر جراحی‌های مچ پا تاکنون به طور کامل شناخته نشده بود.

این مطالعه از پایگاه داده های یک بیمه بزرگ برای شناسایی بیمارانی استفاده کرد که بین سال‌های 2010 تا 2021 تحت عمل TAA قرار گرفته بودند. محققان بر روی مقایسه نتایج بعد از عمل بین بیماران مبتلا به دیابت و بیماران بدون تشخیص دیابت، تمرکز کردند. به طور خاص، آنها بر روی نرخ جراحی مجدد به همه علل، عفونت مفصل پری پروتز(PJI)، جراحی مجدد سپتیک (که در آن مفصل باید با جراحی تمیز شود یا به دلیل عفونت جایگزین شود)، و جراحی مجدد آسپتیک (جراحی غیر مرتبط با عفونت) را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که طی پنج سال پس از انجام TAA، 7.3 درصد از بیماران دیابتی مبتلا به عفونت مفصل پری پروتز تشخیص داده شدند، در حالی که تنها 3.9 درصد از بیماران غیر دیابتی با این مشکل مواجه شدند. این نشان دهنده افزایش 95 درصدی خطر عفونت برای افراد مبتلا به دیابت است. علاوه بر این، جراحی مجدد سپتیک در بیماران دیابتی 1.4 درصد بود که به طور قابل توجهی بیشتر از 0.4 درصد مشاهده شده در افراد غیر دیابتی بود که به معنای افزایش خطر 363 درصدی است. جالب توجه است که این مطالعه تفاوت معنی‌داری را در نرخ کلی جراحی های مجدد بین دو گروه پیدا نکرد، که نشان می‌دهد در حالی که دیابت خطر عوارض جدی خاص مانند عفونت‌ها را افزایش می‌دهد، بر احتمال گسترده‌تر نیاز به جراحی مجدد به دلایل دیگر تأثیری نمی‌گذارد.

این یافته ها بر اهمیت مدیریت هدفمند بعد از عمل برای بیماران دیابتی که تحت عمل جراحی تعویض مچ پا قرار می گیرند، تاکید می کند. استراتژی های مناسب می تواند به کاهش خطر افزایش عفونت و بهبود نتایج برای این گروه آسیب پذیر کمک کند. این تجزیه و تحلیل جامع نه تنها دیابت را به عنوان یک عامل خطر مهم برای عوارض بعد از عمل در جایگزینی مچ پا تایید می کند، بلکه همچنین بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای تدوین اقدامات پیشگیرانه ی موثر تاکید دارد. از آنجایی که جمعیت دیابتی همچنان در حال رشد است، درک و پرداختن به این خطرات در جراحی ارتوپدی بسیار مهم است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/diabetes-increases-risk-of-infection-after-ankle-replacement-surgery-study-finds-127473